• معرفی کانال تلگرام
  • معرفی کانال تلگرا م

کانــال هـای پیشنهادی

ایزولاسیون تلگرامی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 27 دی 1396
    
تعداد بازدید: 1893
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1396/10/27
منبع : صبح نو

در حوزه پیام‌رسان‌ها وابستگی شدیدی به تلگرام ایجاد شده است. آماده نبودن نمونه‌های داخلی برای روزی که تلگرام نباشد هم مزید بر علت شد تا با رفع فیلتر تلگرام همه‌چیز به روز نخست بازگردد.

 

 

در حوزه پیام‌رسان‌ها وابستگی شدیدی به تلگرام ایجاد شده است. آماده نبودن نمونه‌های داخلی برای روزی که تلگرام نباشد هم مزید بر علت شد تا با رفع فیلتر تلگرام همه‌چیز به روز نخست بازگردد.

«تلگرام با دستور رییس‌جمهور آزاد شد.» این عبارت را شاید بتوان بمب خبری شنبه‌شب دانست. پیام‌رسانی که میلیون‌ها ایرانی در آن فعالیت داشتند بعد از ناآرامی‌های اخیر به‌طور موقت مسدود شده بود. یک کانال تلگرامی که به منبع اصلی ترویج شایعات و اخبار نادرست تبدیل شده بود، باعث شد تا حاکمیت بین اقدام موقت برای مهار اغتشاشگران یا ادامه کار عادی این پیام‌رسان، اولی را برگزیند و رأی به مسدود شدن آن بدهد. اتفاقی که بنا به برخی آمار باعث شد تا آمار دسترسی به تلگرام به نصف کاهش یابد. هرچند شواهد و قرائن میدانی هم حاکی از اقبال مردم به سوی استفاده از فیلترشکن‌ها بود اما ظاهراً محدودیت دسترسی برای تلگرام، استفاده از این پیام‌رسان را به موارد ضرورت کاهش داده بود.

40 میلیون از 100 میلیون
طبق آمارها، چیزی حدودی 40 میلیون از 100 میلیون کاربری که در پیام‌رسان تلگرام فعالیت می‌کنند ایرانی هستند. نکته جالب توجه دیگر در این میان آن است که بیشترین درصد کاربری در دنیا متعلق به ایران است. به عبارت دقیق‌تر و واضح‌تر، این پیام‌رسان برخلاف شهرت و محبوبیتی که در ایران دارد، در سایر نقاط دنیا چندان فراگیر نیست و در برابر رقبایی مانند واتس‌اپ و حتی لاین حرفی برای گفتن ندارد. این مطلب حاوی یک گزاره مهم است. بیشترین بازار و ترافیک کاربر تلگرام در ایران است. به عبارت دیگر، بازار اصلی این پیام‌رسان، ایران است. این پیام‌رسان بازار ایران را در قبضه خود درآورده بود.
این انحصار فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام را می‌توان یک نقطه قوت و ضعف همزمان تلقی کرد. از ناحیه تلگرام، طبعاً این ویژگی یک خصوصیت مثبت و نقطه قوت تلقی می‌شود. تلگرام در حالی جای وایبر را در میان ایرانیان گرفت که رقیب قابل توجهی نداشت. از دیگر سو، کاربران ایرانی هم تازه داشتند با کاربردهای یک پیام‌رسان در زندگی عادی خود آشنا می‌شدند. از این جهت بعد از کنار گذاشته شدن وایبر، کوچ مجازی کاربران ایرانی به سمت تلگرام آغاز شد. از جاده انصاف نباید خارج شد که تلگرام هم سعی داشت از این موقعیت به نحو احسن استفاده کرده و خدمات و سرویس مطلوبی را برای کاربران خود فراهم کند.

پیام‌رسان‌های داخلی جا ماندند
در همین چند روز اخیر که تلگرام با محدودیت دسترسی روبه‌رو بود می‌شد به خوبی وضعیت و کیفیت این پیام‌رسان را با نمونه‌های وطنی مقایسه کرد. بعضی از نمونه‌های داخلی پیام‌رسان‌ها که حتی تبلیغات رسمی فراوانی که برایشان صورت گرفته بود اما در همان روز نخست فیلترینگ تلگرام جوابگوی کاربران خود نبودند و با قطعی‌های مکرر روبه‌رو شدند. این در حالی بود که تلگرام بعضاً 8تا 9 برابر این تعداد کاربر را به میزان رضایت بالا پشتیبانی می‌کرد.
از منظر یک بنگاه اقتصادی شاید بتوان اعمال محدودیت برای تلگرام را بهترین فرصت برای جذب کاربر در داخل کشور برای نمونه‌های داخلی توصیف کرد. امتحانی که از آن نمره قبولی نگرفتند. این‌ها همه اما باعث نمی‌شوند که در سمت مقابل ماجرا از وابستگی این حجم از کاربران و نظام اطلاع‌رسانی و شبکه‌های ارتباطی به یک پیام‌رسان آنهم شرکتی که چندان به قواعد و درخواست‌های حاکمیتی تن نمی‌دهد، تأمل نکرد و نگران نبود. بحران و ناآرامی‌های اخیر به خوبی نشان داد که در بزنگاه‌های اجتماعی و سیاسی از این قبیل چندان نباید روی وعده وعیدهای طرف مقابل حساب باز کرد.
مدیرعامل تلگرام با اذعان به اینکه مدیر یک کانال تلگرامی از تریبون خودش برای ترویج خشونت و نافرمانی‌های مدنی استفاده می‌کند اما تن به مسدود کردن نسخه سوم این کانال تلگرامی نداد. این‌ها همه یک سمت و سوی ماجراست. تصور کنید اگر بسیاری از خدمات مالی و پرداختی که در بسیاری از پیام‌رسان‌های خارجی فعال است، روزگاری بخواهد مجال اجرایی شدن در ایران بیاید. خدماتی که در بسیاری از نقاط دنیا در‌حال‌حاضر ارائه می‌شود، هنوز در ایران جایی باز نکرده است. به عبارت دیگر، ما در زمینه استفاده از خدمات پیام‌رسان‌ها هنوز در حداقل سطح خدمات قرار داریم. حال اگر روزگاری قرار باشد این خدمات به کاربران ایران ارائه شود یا باید چنان تضمینی از طرف خارجی گرفت که از ترافیک داده‌هایی در این سطح سوءاستفاده نکند یا آنکه کل این فرایند را بر بستر یک نمونه داخلی بنا کرد.

بهبود کسب و کار
این نکته آخر از این جهت قابل توجه است که بخش قابل توجهی از فضای کسب و کار در چنین سطحی از خدمات است که معنادار می‌شود. اینکه بتوان فرایندهای مالی و اقتصادی را نه فقط بر بستر وب1 بلکه در بستر وب2 و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تعریف کرد. آنچه باعث گشایش فضای کسب و کار می‌شود چنین خدماتی است نه خدمات محدودی که صرفاً با رویکرد تبلیغاتی در تلگرام شاهد هستیم. سؤال اساسی اینجاست که برای گشایش چنین فضایی آیا اعتماد کافی و لازم به تلگرام وجود دارد؟ پیام‌رسانی که در وقایع اخیر حتی از مسدود کردن یک کانال مروج خشونت هم خودداری نکرد.
برای کاهش حجم وابستگی کشور در هر عرصه‌ای از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها باید همزمان در دو وجه سلبی و ایجابی حرکت کرد. ذکر تمام نکات و سطور بالا به معنای این نیست که صرفاً با اعمال محدودیت برای تلگرام می‌توان در جهت کاهش حجم وابستگی به طرف خارجی قدم برداشت. سوی دیگر این ماجرا، راه‌اندازی و مدیریت نمونه‌های کارآمد و موفق داخلی هستند که بتوانند هم خدمات کمی و کیفی مناسبی به کاربر ایرانی بدهند؛ هم پاسخگوی سطح ذائقه او باشند. اتفاقی که عکس آن را در مدت زمانی که تلگرام فیلتر بود شاهد بودیم.
در اعمال محدودیت برای یوتیوب، نمونه بومی و داخلی آن تحت عنوان آپارات، جان گرفت. نمونه‌ای که توانست با ارائه خدماتی در خور برای کاربر ایرانی، اعتماد او را جلب کند. اتفاقی که در حوزه پیام‌رسان‌ها نیفتاد. نمونه‌های داخلی برای روزی که برای تلگرام محدودیت اعمال شود، خود را آماده نکرده‌اند. آنها پاسخگوی سطح توقعِ بالای کاربر ایرانی بودند و نه خدمات ویژه‌ای که مختص آنها باشد به کاربر ارائه کردند. در چنین وضعیتی مشخص است که ذائقه عادت کرده به تلگرام به راحتی به سمت سروش و آی‌گپ نخواهد آمد. برای کاربر و مشتری باید احترام قائل بود. اگر حداقل توقعات کاربر ایرانی را برآورده کردیم او بدون اعمال محدودیت برای نمونه خارجی هم به سوی نمونه داخلی خواهد آمد.

 

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.